måndag 15 februari 2010

Sjukdomstider...

Nu när jag har börjat jobba igen och Noah har börjat förskola så inväntar jag smittor av alla dess slag.. Jag brukar faktiskt inte vara sjuk så ofta och det är mest förkylningar jag drabbas av när jag väl blir krasslig. Jag kan bara minnas att jag varit rejält sjuk i influensa en gång sedan jag börjat jobba inom förskolan (snart 4 år). Hoppas jag fortfarande har samma immunförsvar.. Noah har varit förkyld en del under senaste året och han har varit kräksjuk två ggr redan detta år:-(.. Hoppas det stannar vid det.... Som förälder är det viktigt att man känner till regler som gäller vid lämning av barn som varit sjuka. På mitt jobb ska vi faktiskt hänga upp en folder där det står om de smittor som härjar för tillfället.. Just nu är det maginfluensa, feber och hosta. Detta hade jag själv som förälder tyckt varit superbra. Jag som själv är första gångs förälder har ju inte så mycket koll på sånt här (ok jag vet kanske lite mer än de som inte jobbar med barn) och jag uppskattar att det finns enkla sätt att ta reda på saker. Sedan finns det ju de föräldrar som kanske inte bryr sig så mycket om vad som gäller och kör sitt race genom att lämna sina barn trots att de inte borde, detta gynnar varken barnet i fråga, de andra barnen, personalen eller verksamheten. Jag tror tyvärr att många av oss som jobbar inom förskolan kan vara lite "mesiga" med att säga ifrån vad det egentligen är som gäller (förut var jag en sådan) när ens barn är eller har varit sjukt.
De allra viktigaste och mest logiska sakerna man som förälder kan tänka på är dessa:

* Titta alltid till allmänntillståndet istället för att stirra er blinda på att barnet inte har ngn feber.. Ett förkylt barn utan feber kan också vara hängigt och må dåligt och mår bäst av att stanna hemma. (Jag vet själv hur trött och dålig jag känner mig när jag är döförkyld)

*Vid kräksjuka eller maginfluensa bör det ha gått 48 timmar sedan sista kräkningen och barnet ska vara normal i magen igen. På vissa ställen står det minst 24 timmar men helst 48 timmar... Jag tycker det är bättre man stannar hemma en dag extra istället för att ev föra smittan vidare.

* Vid feber stannar man hemma och barnet ska vara feberfritt minst en dag. Man kan som förälder tycka att barnet är redo att lämnas tidigare men om man gör det så gör man både sig själv och barnet en otjänst eftersom febern ofta kommer tillbaka då.. Det är ett helt annat tempo på förskolan än vad det är hemma.

*Om man lämnar ett barn som inte är riktigt friskt ännu så riskerar barnet att dra på sig ytterligare sjukdomar eller få tillbaka sin gamla smitta igen eftersom immunförsvaret är nedsatt så länge de inte är helt friska. Detta kan leda till en väldigt utdragen sjukdomsperiod.

Här är en sida där det står om vanliga "dagissjukor" http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Sma-barn-1-5-ar/Smittor-pa-forskolor/

1 kommentar:

  1. Riktigt bra information - som du säger, det är inte så lätt att veta om man är förstagångs förälder! :-) Ska man ha båda barnen hemma om bara en är sjuk? (i mitt fll alltså) Kram

    SvaraRadera