onsdag 3 mars 2010

Det där med kyrkan...


Nu finns det säkert många som blir irriterade på mig men det struntar jag faktiskt i :-) Jag har funderat på det där med att vissa betalar kyrkoskatt och andra väljer att inte göra det. Jag ser det som en självklarhet att betala till kyrkan eftersom jag ser mig som kristen trots att jag inte går i kyrkan särskilt ofta. Jag vill att vi ska bevara våra kyrkor eftersom de är en del av vår historia och många kyrkor är dessutom väldigt vackra. Tänk vad mycket fattigare vårt kulturarv hade varit om vi hade låtit kyrkorna förfalla och slutligen rivas. En fjärdedel av kyrkoskatten går just till detta- att bevara våra kyrkor fina. Ungerfär hälften går t ex till löner åt anställda inom kyrkan, gudstjänster och barn-och ungdomsverksamhet. Det sistnämnda har jag utnyttjat mycket genom att gå på öppna förskolan vilket jag tycker är jättetrevligt. Enligt mig så är det bara hyckleri de sysslar med, de som är alldeles för snikna för att betala den lilla summan av sin årsinkomst till kyrkan. Jag tror ju att de flesta av dessa människor ser fram emot våra kristna högtider som ofta innefattar röda, lediga dagar. Dessa dagar får man dessutom lön, trots att man inte jobbar (jag får iaf). Dubbelmoral av högsta grad kallar jag det! Kom igen nu snåljåpar... Ta ert ansvar som så många andra gör, varför ska ni bara glida med och roffa åt er godbitarna???? Jag vill gärna ha respons på mina tankar så argumentera gärna för eller emot (om ni vågar ;-) )

1 kommentar:

  1. Jag håller definitivt med dig, jag är inte så påläst och vet inte vad som går till vad men JAG vill absolut döpa mina barn och gifta mig i kyrkan och det vill nog även snåljåparna! :-) Bevara våra kyrkor är ett måste eftersom det är vårt arv om man är kristen eller ej! Hoppas att allt är bra med er! Kram

    SvaraRadera