torsdag 27 augusti 2009

Superlugn dag..

Känner att jag börjar bli lite rastlös nu.. Har inte gjort alltför mycket idag. Passade på att gå en runda på stan medans Noah sov i vagnen och det blev lite shopping.. Bl a ett par jeans på Unos kläder. De hade 50% rabatt så det var ett riktigt fynd. Annars var det inte sådär vidare trevligt att gå på stan idag.. Det satt många tiggare längs med gågatan och jag mår så jäkla dåligt när jag ser det, bl a satt det en kvinna med en sovande flicka som var kring 3-4 år.. Så jäkla hemskt! Jag pratade med en på Unos och hon sa att flickan hade legat så i kvinnans famn jättelänge så det är inte utan att man börjar undra om de har gett henne något för att hon ska sova.. Jag blir så himla ledsen och sedan får jag jättedåligt samvete om jag inte ger några pengar. Samtidigt så vet jag att de behöver inte sitta där.. det måste väl finnas hjälp att få tycker jag. Stackars stackars lilla flicka som är född in i den skiten.. Jag blev så upprörd att jag var tvungen att ringa min goda vän som är polis och höra om det fanns något som man kunde göra, men hon förklarade att man inte kunde göra så mycket åt situationen tyvärr.. det är liksom lagligt att tigga. Vilken skitvärld vi lever i! På tal om barn så såg jag ett jättesorgligt klipp på facebook igår som handlade om en liten flicka på tre år som blivit ihjälsparkad av sin mammas nye kille.. Helt sjukt! Tänk så många barn som lever under hemska förhållande.. Jag skulle vilja rädda varenda en och detsamma gäller alla djur som lider... Naturligtvis är jag medveten om att detta inte går men något skulle jag allt vilja göra. Jag får bara hoppas på att jag någon gång får möjlighet att volontär jobba med djur och barn som farit illa.
Nu sitter jag och tar det lugnt i soffan, Noah sover och Jonas kommer inte hem förrän i natt. Nu är det bloggläsning som gäller sedan blir det sängen med en bok som är lite seg, men jag ger den några kapitel till på sig så får jag se om jag fortsätter sedan. Imorgon är det förskolebesök som gäller, för även om jag typ har bestämt mig så är det alltid kul att kunna jämföra. Efter förskolan blir det lekträff i Hedeskoga hos Cita.. Ska bli jättekul!

3 kommentarer:

  1. Är glad att jag inte tittade på det klippet. Men alltså menar du allvar, satt där tiggare mitt i ystad?? Herrejisses liksom, de e sånt man ser i stockholm. Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. hej hej!!! ja dessa tiggare. tycker inte om d. speciellt när man går med sin shopping kass, men man kan inte skänka pengar till alla. konstigt med barnet. såg med den filmen, uch...

    vi ses imorrn, hoppas du gillar Scones!!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hhmmm... har ju precis haft juridik och i Sverige behöver man inte tigga eftersom kommunen alltid har det yttersta ansvaret! Man kan tom gå och få pengar som ska räcka tills nästa löning om det är kris... kan dock bli som "förskott vilket betyder att man får betala tillbaka när man fått lön!

    Det är ju ligor som har tiggarna! När vi var på ÖB så satt det en kille utanför med sin pappersmugg och tiggde - när vi kom ut så kom det en tjej och bytte av honom! Sen satte hon sig och rökte dessutom - lite väl lyxig vana för en som är så fattig att han/hon måste tigga!

    Såg förresten armbandet från Baglady - Jättefint! ;)

    Kram

    SvaraRadera