söndag 17 maj 2009

Lugn, skön helg!


Så var det söndag igen.... Helgerna går tyvärr alltför snabbt men snart är det långhelg :)
Denna helgen har varit väldigt lugn. Igår var vi bara hemma och hade det skönt. Vi körde ner och köpte godis på Hemmakväll som helt klart har det bästa godiset i stan,sedan lagade vi middag (Flygande Jakob) och därefter blev det en helkväll framför TV:n med Robinson och melodifestivalen och ett glas vin. Hade ingen favorit precis men gillade Islands bidrag, trodde ju inte att Norge skulle vinna för jag tyckte då absolut inte att låten var någon höjdare och man kan ju inte anklaga killen för att kunna sjunga precis... men men som de flesta låtar så brukar de ju bli lite bättre efter några lyssningar (men hans sångröst är och förblir väldigt dålig).
Idag var vi på Olof Viktors och fikade med Ola & Pernilla. Vi hade precis ätit frukost så vi beställde in tre oliga kakor/pajer ist. Det blev kolatriangel, citronmarängpaj och krusbärspaj..mums! Alltså deras kolatrianglar måste ju vara det godaste man kan äta :). Senare i eftermiddag när Noah skulle sova passade jag också på att vila mig.. helt underbart. Vi låg där och sov tillsammans i dubbelsängen i två timmar medan Jonas rensade i garaget.. visst var det rätttvist??? Förresten, Noah har börjat "prata" som bara den nu... låter verkligen jättegullig.. åh min lille älskling är så duktig :).
Ikväll skulle vi försöka få Noah till att somna själv... usch usch usch säger jag bara. Han grät något helt hysteriskt och det brukar han aldrig göra. Jag gav upp efter att försökt ett tag. Alla som jag frågat säger attt man ska låta bli att ta upp sin bebis och att man bara ska gå in och lugna ner för att sedan gå ut igen... kan ju säga att detta inte funkade på Noah. Jag har insett att jag verkligen inte gillar den här metoden men jag inser också att det hade blivit enklare för oss som föräldrar om Noah lärt sig somna själv. Jag vet att alla har rätt att tycka olika men jag tycker i allafall inte att det är ok att ett barn ska skrika sig till sömns. Jag vill att Noah ska känna sig trygg ju och ikväll kändes det som om jag bara övergav honom. Det hade varit ok om han bara legat och gnällt lite men som sagt, jag vägrar låta mitt barn skrika sig till sömns bara för att vi ska få det lättare. Ska kanske ge det några försök till när han är på bättre humör men om det inte går så får vi komma på ett nytt sätt. Det viktigaste för mig är att Noah känner sig trygg när han ska somna och om det betyder att det blir jobbigare för oss så får det vara så... sån är jag men ni som läser får gärna komma med synpunkter och idéer och berätta hur ni gör med nattningen..

5 kommentarer:

  1. Man väljer helt själv hur man vill göra. Theo skriker aldrig när vi lägger han men ibland gnäller han jätte mkt och då går vi bara in och lägger han till rätta, ger han nappen, startar musikmobilen, ger ha en puss och går ut igen. Ibland får vi hålla på så några gånger men ibland inte alls! Tycker heller inte dom ska behöva somna skrikandes och otrygga.
    Håller med om att hemmakväll har det godaste godiset!=)

    SvaraRadera
  2. hmmm...jobbigt det där! jag tycker att man inte ska stressa. tids nog blir de bekväma med att sova/somna själva. finns ju ingen 15-åring som inte somnar själv...;) tror det funkar när de är mogna för det. och alla barn är olika. vi lägger inez i hennes egen säng, oftast. när jag nattar så behöver jag bara ligga brevid i stora sängen. har då spjälsängen ända fram och intill dubbelsängen. så ligger vi bara där, med bara spjälorna emellan. ibland om ´hon är ledsen håller jag henne i handen...om hon inte alls vill eller är lite sjuk eller så så får hon nattas i stora sängen och sedan läggas över i sin. tycker som sagt inte man ska ha ngn brådska, och själv föredrar jag en bebis som somnar tryggt och snabbt när man är där än att hålla på och "bråkas" och envisas och det ska bli en massa gråt och det ska ta hundra år och i slutändan mår alla dåligt...men, som sagt alla gör som dom vill...lycka till!

    SvaraRadera
  3. I nuläget gör jag precis så som du förklarar att du gör Hanna.. och jag tycker det är mysigt att bara ligga där och titta på min bebis medan han somnar.. tyvärr har det börjat ta väldigt lång tid och han har börjat krångla lite och blir väldigt ledsen men det är kanske bara tillfälligt.
    Jag kände väl mest att det hade underlättat om han kunde somna själv när vi ska ha barnvakt nu om några veckor... men men som du säger så är det nog ingen brådska, huvudsaken är att han mår bra och känner sig trygg.

    SvaraRadera
  4. Jag äter ju inte godis så ofta men Hemmakväll har lätt det godaste - så när jag väl äter så väljer jag dem! ;)

    SvaraRadera