tisdag 1 september 2009

Chocktillstånd..

Igår var Noah och jag och hälsade på på en fruktansvärd förskola. Jag överdriver inte utan det var verkligen hemskt. Det var en väldigt strikt Montessori förskola. Jag har insett att jag absolut inte gillar den pedagogiken.. iaf inte när den är så strikt. Jag fick känslan av att det var som en sekt. Hela stället kändes som en slags institution för barn. Såg ingen vidare glädje hos barnen och de stackarna hade inga cyklar, klätterställningar, gungor och annat skoj på sin utegård som var väldigt liten och skabbig.. Det fanns endast en pytteliten sandlåda.. Hurra vilken inspirerande miljö liksom.. Kändes som om de mest drev rundor på gården och gjorde inget särskilt. De lekte liksom inte som man ser andra barn göra när man går förbi en lekplats. Hon som visade mig runt var en av de kyligaste människor jag någonsinn mött... Skulle aldrig i hela mitt liv lämna mitt barn till en sådan människa..Inomhus var det fräcsht men fy så sterilt och tråkigt. Nej för mig är det obegripligt att man kan lämna det käraste man har till ett sådant ställe.. Förstår man inte bättre eller bryr man sig inte???? Jag blev så chockad av alltihopa så glömde ställa mina frågor som jag tänkt.. Kan inte med ord beskriva vilken hemsk känsla jag fick av hela stället så ni får fråga ist om ni vill veta fler detaljer omkring den här förskolan...
Idag har varit en trevlig dag.. Vi var på återträff på BVC (dock har jag ju bytt BVC så för mig var det ju första träffen med dessa mammorna). Det var jättetrevligt, dock så var Noah aningens trött eftersom han envisades med att gå upp reda tjugo i sju i morse. Vi bestämde att vi skulle ses igen nästa tisdag på lekplatsen vid Saltsjöbaden-verkligen roligt! Kul att man kan fortsätta träffas även fast Mammagruppstiden är över :-)
Ikväll ska jag iväg på meandI party hos min brors tjej.. Ska bli kul. Vet redan vad jag ska inhandla :-). Resten av veckan ser ut att bli lugn.. Imorgon blir det kanske Öppna förskolan om inte Noah sover just då.. Det är mellan 13-15 på onsdagar och Noah brukar oftast sova till ca 13.30 men vi får se... Nej nu är det städning som gäller.. Gäller att passa på när det lilla livet sover :-)

5 kommentarer:

  1. Usch ja. Man kan verkligen undra vad föräldrarna tänkte på när dem satte barnen där. Men det är kanske så dem vill ha sina barn. Vem vet. Själv tycker jag som du, barn ska få vara barn fast lite hjälpa till kan man alltid ha men mer som en lek än ett tvång. Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej! Vi går på klostergården :-) Det var roligt men jag trodde att det skulle vara mer lek och "kända" sånger... Var går du på öppna förskolan? Hur funkar det, vad gör man? Skulle vilja gå på mer grejor då flickorna tycker det är så kul med andra barn! Kram!

    SvaraRadera
  3. Låter kul med ÖF, kostar det ngt? Ska man anmäla sig? Kram 1000 frågor... :-)

    SvaraRadera
  4. fy vad jag är glad över att du är ute så här lite innan mig och man kan få höra allt!!! tusen tack för det! vi hade faktiskt tänkt att hälsa på där då vi känner folk som har barn där och är supernöjda.( hur fan man nu kan vara det, för jag litar VERKLIGEN på dig och din upplevelse...) nu vet vi iaf att vi kan hoppa över det direkt...det var lingua eller?!
    kan du inte skriva några rader "inne" hos mig vilka du kan rekomendera??? vi ska börja kika runt lite nu på nätet, välja några favoriter och sedan besöka dom. känns som man inte har tid att besöka alla...hoppas vi ses på rytmiken! annars ses vi kanske ngn annanstans!;) vi kanske också får kolla in öf!kram på er

    SvaraRadera
  5. okej! tack för tipsen! vi vill nog främst att det ska vara liten barngrupp, bra personal (gärna både män och kvinnor), mkt utevistelse, inte för långt bort (därför går bus bort för erik har inget körkort) och blandade åldrar på barnen. vet du vart det dagiset ligger!?;) är öppen för dagmamma också. spelar ingen roll om det är kommunalt eller privat. ska koll aupp de du sagt. kommer du på ngn mer så hojta till...hade varit kul att ses! hoppas att vi gör det någonstans...:) kram

    SvaraRadera